13.07.2005 Poslanci nejen z ČSSD chtějí vyšší účast českých firem na armádní zakázce

Armádní zakázka na obrněné transportéry

V pátek 01.07.2005 poslanci ČSSD v parlamentním výboru pro obranu a bezpečnost vyjádřili znepokojení, že armádou vyhlášená zakázka na 200 obrněných transportérů neobsahuje podmínku o nutném podílu českých firem. V případě, že ministerstvo obrany podmínky nezmění, chtějí zablokovat peníze v rozpočtu.

Primárním úkolem armády je co nejlépe bránit Českou republiku před případným útokem. Mezi další úkoly patří spolupráce s NATO a nově také spolupráce s EU v rámci její společné bezpečnostní politiky. Tyto cíle by armáda měla plnit samozřejmě co nejefektivněji, do čehož spadá i šetrné zacházení s přidělenými prostředky. Že tomu v minulosti nebylo, svědčí mnohé již proběhlé zakázky např. výběrové řízení na padáky, modernizace tanků T-72, nákup použitých rotorů do vrtulníků nebo nákup podzvukových bitevníků L-159. Všechny tyto zakázky dopadly katastrofálně. Padáky (od české firmy) se ukázaly jako smrtelně nebezpečné a nepoužitelné, jeden voják při použití dokonce zahynul. Díky špatně podepsaným smlouvám muselo ministerstvo obrany dokončit nákup objednaného množství od firmy Anex-Cirus i přes prokázanou nebezpečnost pro vojáky. Celá zakázka přišla na několik stovek miliónů Kč. Modernizace tanků T-72 (opět s českou účastí) se protáhla časově, prodražila finančně a nakonec se ukázalo, že tanků budeme potřebovat pouze zlomek z předpokládaného počtu. U letadel L-159 se odehrál podobný scénář. Stát nakoupil množství výrazně převyšující jeho potřeby (72 letadel/50 mld. Kč), letadla byla dodána se značným zpožděním, celou zakázku provázela řada problémů, například s kanóny a armádě pak utracené peníze chybí jinde.

Po všech těchto zkušenostech s "českou cestou" by už všichni mohli být poučeni. Ne tak poslanci ČSSD, ke kterým se přidal i poslanec Vidím z ODS.

Mgr. Radim Turek (ČT 2.7.2005)
Česká strana je schopna se podílet na této zakázce podstatně vyšším způsobem, řekl bych, že 60% je docela reálných, ne-li 80%. Poslanci branně bezpečnostního výboru se nerozhodujou politicky, ale především v zájmu armády a v zájmu České republiky.

Jan Vidím (ČT 2.7.2005)
ODS byla vždy pro to, aby podíl českých zbrojovek na jakékoliv armádní zakázce byl co možná nejvyšší. Čili já jsem velmi rád, že se k nám teď kolegové ze sociálně demokracie přidávají a doufám, že ten tlak bude mít nějaký efekt.

Problém není v samotné kritice zakázky, ale v obsahu této kritiky. Když už poslanecký výbor pro obranu a bezpečnost kritizoval tuto zakázku, mohl zaznít dotaz, proč armáda předem deklarovala, kolik peněz chce utratit nebo proč nás 1 transportér bude stát dvojnásob toho, co Polsko. Výběrové řízení mohla vyhlásit na určitý počet obrněných transportérů a čekat, co nabídnou potencionální zájemci. Do tendru se přihlásily 3 firmy – rakouská Steyer-Daimler-Puc (nabízí obrněný transportér Steyer-Daimler-Puc), finská Patria (AMV 8x8) a švýcarská Mowag (Piranha). Není jistě bez zajímavosti, že všechny firmy pocházejí z vojensky neutrálních států. Tedy požadavek na vysokou účast českých firem se nedá obhájit tím, že by nám zmíněné firmy v případě konfliktu odmítly dodat třeba náhradní díly. Kromě toho výběrové řízení již bylo zahájeno a je otázka nakolik je možno měnit pravidla uprostřed hry. Zodpovědnost má v tomto případě ministerstvo obrany. Pokud poslanci ČSSD (spojeni v parlamentu s dalšími poslanci) přinutí přes výhružky odebrání rozpočtu ministerstvo obrany ke změně podmínek, pochybuji, že v případě problémů se zakázkou ponesou zodpovědnost oni.

Dodatek z 23.08.2005: Do tendru bylo přihlášeno 7 firem a ne 3 jak jsemmylně uvedl a to BAE Systems Land & Armaments L.P. (USA), BUMAR Sp. Z o.o. (Polsko), Globtrade Air s.r.o. (Česká republika), Iveco Fiat – OTO Melara, S.c.r.l. (Itálie), Patria Vehicles Oy (Finsko),
Rheinmetall Landsysteme GmbH (SRN), STEYR CONSORTIUM (Rakousko) Do druhého kola postoupily tyto firmy: BAE Systems Land & Armaments L.P.,
Patria Vehicles Oy, Rheinmetall Landsysteme GmbH, STEYR CONSORTIUM.