07.02.2005 Jak nakoupit výhodně

10 praktických rad pro on-line nákup v zahraničí

V minulém článku jsem popisoval svoje poslední zkušenosti s nákupem v USA. Pro ty z vás, kdo by jste chtěli v zahraničí on-line nakoupit, jsem nyní připravil 10 praktických rad, abyste nakoupili pokud možno co nejlépe a samozřejmě i nejlevněji.

1. Platební karta - budete potřebovat embosovanou platební kartu. V některých případech vám bude stačit i karta určená pouze pro on-line transakce (v ruce máte od banky pouze číslo karty, nikoliv kartu samotnou). Před nákupem si ověřte u své banky, zda máte povoleno nakupování on-line. V některých případech je možno využít i systém Paypal, ale nepředpokládám, že by to někdo z vás používal.

2. Hledání obchodu - nespoléhejte se na první nalezený obchod a využijte Internet. Nejlépe zadejte přesný název výrobku do Googlu a Yahoo a získáte přehled obchodů, kde lze zboží koupit. Pokud nakupujete jinde než v USA nebo Velké Británii, využijte lokální vyhledávače dané země.

3. Hledání zboží – kromě možnosti hledat produkt pomocí vyhledávačů existuje ještě možnost, hledat na stránkách výrobce soupis distributorů. Většinou je tento soupis seřazen podle zemí, tedy není problém si najít nejbližší zemi. Ale i mezi distributory existují podstatné rozdíly, takže stačí jen pečlivě hledat toho nejlevnějšího.

4. Diskuse pod produktem – se vám taktéž vyplatí sledovat. Většinou se v nich dozvíte mnohem více, než píše samotný prodejce o daném výrobku. U nás to velmi dobře funguje například u počítačového obchodu Czech Computer.

5. Související slevy, slevové kupóny – u nás zatím nejsou ještě tak rozšířené jako na západ od našich hranic. Prodejci se vás snaží přesvědčit k další koupi a když si koupíte výrobek A dostanete ještě slevu na výrobek B. Obdobně fungují třeba slevové kupóny, kdy za každý nákup, který uděláte, dostanete slevu na další nákup. Slevové kupóny u nás fungují například v on-line obchodě Cybex.

6. Záruka – je podstatným atributem. Těžko se vám budou reklamovat věci, které jste si dovezli z USA. Naštěstí u některého zboží (elektronika) známých značek platí celosvětová záruka a takové zařízení pak můžete nechat případně opravit v některém z lokálních servisů v ČR. Ale knihu z Amazonu takto reklamovat budete asi těžko.


7. Doprava - většinou tvoří nezanedbatelnou část celkové ceny. Než si zboží objednáte, poptejte se po známých a kamarádech, zda někoho v dané zemi někdo nezná nebo zda tam někdo v nejbližší době nepojede. Pokud takové štěstí máte, zvolte lokální dopravu a zboží vám pak buď dotyčný pošle běžnou poštou za zlomek ceny nebo přímo doveze do ČR.

8. Cena dopravy - obchod vybírejte nejen podle toho, jak levné je vámi vybrané zboží, ale i podle ceny samotné dopravy. V jednom obchodě můžete ušetřit 10$ za zboží, ale pokud pak zaplatíte navíc 15$ za dopravu, tak vás to levné zboží vyjde pěkně draho.

9. Clo – je někdy potřeba zaplatit. Doporučuji prostudovat stránky Celní správy. Aktuální podmínky je možnost získat na konci tohoto článku ke stažení. Podle nich může každý ze země mimo EU dovézt zboží v hodnotě 5600,- Kč (175 EUR). Zásilky od soukromých osob jsou bez cla, pokud hodnota nepřesahuje 1440 Kč (EUR). Pokud je cena zásilky vyšší, je clo 3,5% (kromě výjimek).

10. Uschování dokladů – o koupi zboží. Počínaje objednacím číslem, přes údaje o sledování zásilky, až po faktury, dodací listy a případně i záruční listy. V případě problémů se vám budou hodit. Platí to i o zaslaných emailech od provozovatele obchodu (jako třeba potvrzení objednávky). Podle mé jediné zkušenosti, když jsem něco reklamoval, se vám obchod snaží vyjít vstříc.