LUKI homepage
Úvodní stránka Politika Kultura Cestování Zábava Počítače Běžný den Fotogalerie


Každý turista je náš zákazník

04.07.2005 V přístupu k turistů máme co dohánět
Obrovský rozdíl mezi přístupem k turistům u nás a v zahraničí může náš člověk (myšleno občan České republiky) porovnat, až když navštíví některou metropoli na západ o našich hranic. Aktuálně mohu nabídnout srovnání s Londýnem, ze kterého jsem se vrátil asi před týdnem. A protože to byla již má několikátá návštěva Londýna, tak mohu říci, že některá pozitiva jsou pravidlem a nikoli výjimkou. Zaměřím se na Prahu, protože zde žiji a mohu tak dodat vlastní zkušenost a pozorování.




Informační centra – v Londýně jsou doslova na každém kroku. Pokud nebudou informační centra na každém důležitějším letišti, nádraží, na hraničních přechodech pro automobilovou dopravu či v centrech měst (myšleno nejen třeba Staroměstské náměstí, ale i stanice metra Můstek, Hradčanská apod.), pak nemůžeme turistům nejen při vstupu do země nabídnout základní informační servis. Pod základním informačním servisem si představuji následující oblasti:

Mapy – města do kterého návštěvník přijel, hlavních silnic, mapu České republiky, mapu městské hromadné dopravy.

Informace o památkách – brožury o jednotlivých památkách, otvíracích dobách, cenách, ale i například časové dostupnosti jednotlivých památek (jednodenní výlet, dvoudenní výlet).

Informace o kultuře – aktuální nabídka kultury po dobu pobytu účastníka. To může zahrnovat koncerty, muzea, výstavy, festivaly a mnoho dalšího.

Informace o stravování – počínaje informacemi o typických českých jídlech a konče informacemi o jednotlivých restauracích a jejich zaměření na jednotlivé kuchyně.

Informace o ubytování – vědět o dostupných ubytovacích zařízeních všech možných požadovaných kategorií a cenových relací

Programy pro děti, seniory, sportovce atd. – mít připravené tiskoviny pro jednotlivé skupiny turistů na míru, tak aby si každý z nich našel právě ten svůj program.

Všechny tyto tiskoviny by měly být pochopitelně k dispozici zdarma. Myslím, že by se našlo dost podnikatelů, kteří by vytištění takovýchto tiskovin rádi financovali výměnou za reklamu na jejich podnik.

Metro – v Londýně je běžné, že plánek metra si můžete zdarma vzít téměř na každé stanici. Byl by to takový problém pro dopravní podnik dát to k dispozici nejen cizincům i u nás?

Nádraží – to jak vypadají naše nádraží, ví každý z nás. Pokud cizinec přijede třeba na pražské Hlavní nádraží a pohled na toto nádraží je jeho prvním dojmem, pak je tento dojem velmi smutný. Pro srovnání dávám do fotogalerie ukázku, jak vypadá Londýnské nádraží Liverpool station.

Přívětivost lidí – toto je jeden z nejdůležitějších, ale také jeden z nejhůře měnitelných bodů. A je na každém z nás. Netýká se jen personálu v restauracích, muzeích atd., ale každého z nás. Není problém třeba poradit cizinci, který očividně ztracen hledí do mapy. Nebo cizinci, který hledá nějakou památku, protože veškeré ukazatele jsou pouze v češtině. Podle mých zkušeností je přívětivost v zahraničí daleko vyšší než u nás. Zkušenost, kterou mám z Edinburgu: hledali jsme ulici, která nebyla na mapě, protože byla nově vybudovaná. Než jsme ji během pěti minut našli, tak se nás tři různí lidé zeptali, zda nepotřebujeme pomoc.

Podle CzechTurism agentury přijelo do České republiky v roce 2004 celkem 7 915 356 turistů, kteří utratili 107 mld. Kč – pro srovnání to je asi 1/9 rozpočtu ČR nebo 17násobek ročního rozpočtu ministerstva kultury na rok 2005.

Zpětná vazba – za návštěvu by jsme měli turistům poděkovat a taktéž bychom jim mohli dát dotazník k vyplnění, co se jim u nás nelíbilo a co se jim u nás líbilo. S nízkými náklady bychom tak mohli zjistit, co návštěvníky naší země nejvíce trápí.

Česká centrála cestovního ruchu vydala v roce 2002 seznam 55 bodů, co by se mělo zlepšit, aby se turisté do ČR vraceli. Je potěšitelné, že část bodů je možné po 3 letech už škrtnout, ale ta větší ještě čeká na zlepšení. V tomto článku jsem se schválně vyhnul nejvíce známým problémům: taxikáři, revizoři nebo hygiena na záchodech.

Související odkazySouvisející odkazy

agentura Czech Turism
časopis RESPEKT (27/2005) - Nástrahy turistického léta
iDnes - Češi jsou prostí vesničané, míní cizinci
agentura CzechTurism - Zahraniční turisté utratili v ČR opět více peněz (10.03.2005)
agentura CzechTurism - Rekordní rok 2004 v počtu příjezdů zahraničních turistů do České republiky (21.03.2005)


Soubory ke staženíSoubory ke stažení

55 překážek cestovního ruchu - Zdroj: Česká centrála cestovního ruchu (*.pdf) - (113kB)


DISKUSNÍ FÓRUM NA TYL.CZ
diskusní fórum čtenářů  

Zobraz vybrané    Zobraz vďż˝e     Vloďż˝it prďż˝spevek

Titulek Jméno Datum

Zobraz vybrané    Zobraz vďż˝e     Vložit příspěvek


Fotografie




NETservis s.r.o. - tvorba www stránek, redesign, tvorba e-shopu, corporate identity, tvorba loga, firemní prezentace, webové stránky, Čokoláda