29.07.2005 Raiffeisen stavební spořitelna a.s. v reportáži TV Nova

Chybějící selský rozum

Včerejší televizní pořad Občanské Judo (TV Nova) se zabýval kauzou, kdy paní K. někdo cizí zrušil stavební spoření a peníze převedl na svůj účet. K tomu stačilo vyplnit dotyčnému "Návrh dohody na ukončení stavební smlouvy" příslušný jednostránkový formulář a Raiffeisen stavební spořitelna a.s. smlouvu zrušila, aniž by ověřila ona nebo její obchodní zástupce správnost údajů na tomto formuláři.

Podle reportáže se Raiffeisen stavební spořitelna a.s. celou dobu chovala jako mrtvý brouk a zatímco policie (kupodivu) dohledala účet i člověka, který si převedl peníze na svůj účet, tak stavební spořitelna odmítla převzít i jen částečnou odpovědnost – vracení poplatků za zrušení účtů, ušlé státní stavební podpory. A zde podle mého názoru udělala stavební spořitelna chybu. Ve chvíli, kdy se do toho vložila televize Nova si mohla stavební spořitelna spočítat, o kolik potencionálních klientů přijde, když bude v reportáži uvedena negativně. Předpokládám, že tu reportáž vidělo několik stovek tisíc lidí. Kolik z nich si rozmyslí uzavřít si stavební spoření jinde samozřejmě nevím, ale malé číslo to nebude. Je s podivem, že nikomu v Raiffeisen stavební spořitelně a.s. nedojde, že by zde na jednu strany vyplatili řekněme 20000,- Kč, ale o to méně peněz by pak museli nacpat do reklamy, aby si napravili poškozenou pověst. Lepší jim připadal způsob získat negativní reklamu a pak stejně peníze vyplatit. Větší ztráty si Raiffeisen stavební spořitelna a.s. už těžko mohla u této kauzy způsobit.

Podle výroční zprávy za rok 2004 měla Raiffeisen stavební spořitelna a.s. 717 941 platných smluv stavebního spoření a zisk 154 107 000 Kč. V přepočtu na jednu smlouvu to dělá zisk 214 Kč. Výpočet není zcela korektní, protože do toho nejsou započítány úvěrové smlouvy, ale pro představu to stačí. Tedy jednoduchá matematika pak praví, pokud by odškodnění dělalo 20000,- Kč a negativní reklama odlákala 93 klientů (20 000 Kč děleno 214 Kč = 93), tak jsou nákladově na nule. Pokud jim to odláká více jak 93 klientů, pak jsou ve ztrátě. A to do toho nepočítáme, že nakonec určitou částku zaplatili.

Chybějící selský rozum někdy přijde dost draho.