21.09.2005 Volba poskytovatele ADSL vyžaduje pečlivý výběr

ADSL – vždyť vybrat si poskytovatele je tak těžké

Vysokorychlostní připojení k Internetu pomocí technologie ADSL se pomalu, ale jistě, rozšiřuje i u nás. S rostoucím rozšiřováním této služby se zvyšuje i počet dotazů od mých přátel, kterého poskytovatele připojení ADSL si mají pro sebe zvolit. Ke škodě poskytovatelů musím konstatovat, že zatím dávám pouze záporná doporučení, kterého operátora si nezvolit.

K napsání tohoto článku mě vyprovokoval článek publikovaný na stránkách Lupy (Jak jsem rušil ADSL u Tiscali), kde jeden z uživatelů ADSL popisuje svoji zkušenost. S pořízením (instalací) ADSL připojení mám 2 osobní zkušenosti. První, když jsem si objednával ADSL pro své domácí připojení a druhou,když jsem zařizoval ADSL připojení do firmy. V obou případech jsem narazil na problémy.

Nextra (zvoleno pro domácí připojení) – samotná instalace proběhla v pořádku. Problém nastal ve chvíli, kdy jsem potřeboval pře-konfigurovat modem na použití pro více počítačů najednou. Zákaznická podpora měla s konfigurací modemu ještě méně zkušeností než já a odmítla mi v této věci pomoci. Nakonec jsem si objednal technika od Českého Telecomu, který se u mě zastavil a vše vyřešil k mé spokojenosti. Druhý problém nastal ve chvíli, kdy jsem chtěl modem, který mám od Nextry zapůjčený zakoupit. Byl jsem jeden z prvních,kteří si ADSL objednávali a jiná možnost než pronájem v té době nebyla. Ačkoliv to v době mého požadavku Nextra nabízela všem novým zákazníkům já jako stávající jsem měl smůlu.

Contactel (zvoleno pro firemní připojení) – zde nastali problémy již při instalaci. Lhůta byla 1 měsíc. Po 14ti dnech jsem se zeptal, co se děje a odpověď byla že mají ještě 14 dnů a že se na tom pracuje. Po měsíci, kdy se ni nedělo jsem se opakovaně dotázal Contactelu, co se děje a přišla odpověď, že to nějaká kolegyně (zajímavé, vždy za to může někdo jiný) zapomněla zaznamenat do počítače a tedy, že si musím počkat další měsíc. Abych to zkrátil, ve finále to Contactel nainstaloval až o 2 měsíce později než bylo ve smlouvě. Na druhou stranu je potřeba říci, že po mé reklamaci nám Contactel neúčtoval instalaci a asi 3 měsíce provozu. Tak alespoň, že reklamační oddělení tam funguje dobře.

Na základě svých zkušeností i zkušeností, které poskytují účastnící diskusí na Internetu jsem sepsal několik rad pro ty, kteří ještě ADSL nevlastní, ale v budoucnu se chystají si ho pořídit:

  • Na problém většinou narazíte ve chvíli, kdy chcete (z pohledu firmy) něco nestandardního (koupě pronajatého modemu, stěhování, pře-konfigurace služby, pomoc s modemem apod.). Zkuste se zamyslet, zda nebudete za půl roku potřebovat nějakou změnu a již se na to zeptat ještě dříve, než si vyberete konečného poskytovatele.
  • Výpovědní lhůta – opět záleží na poskytovateli, ale jednoměsíční výpovědní lhůta svědčí o lepším přístupu k zákazníkovi než tříměsíční.
  • Pozor na promo-akce – pokud chcete později službu zrušit, můžete být nemile překvapeni zvláštními podmínkami nebo dokonce finančními sankcemi.
  • Pokud telefonujete se zákaznickou linkou, zkuste si hovor nahrávat. Není výjimkou, že Vám zákaznická linka tvrdí každý den něco jiného.

  • Veškeré důležité požadavky na změnu služby (změna rychlosti, výpověď atd.) posílejte zásadně písemně, doporučeně a s dodejkou.